Vi följde upp 1971 års framgångar genom att vinna den nystartade World Rally Championship (WRC) redan under tävlingens första år, 1973. Här tog A110 1800 hem segern vid sex av 13 rallyn, inklusive två pallplatser.
Vår moderna A110 San Remo 73-utgåva firar den avgörande segern som säkrade vår titelframgång.
De berömda etapperna i Monte Carlo var värd för den allra första rundan av WRC, ett mästerskap som än idag entusiasmerar publiken. Vädret bjöd återigen på tuffa utmaningar och bara en femtedel av tävlingens deltagare kom i mål.
Alpine segrade återigen över svårigheterna med fem A110:or som samtliga hamnade inom topp-sex och tog hem alla pallplatser. Fransmannen Jean-Claude Andruet bärgade den allra första världsmästartrofén.
Dominansen hos vår A110 rallybil varade inte för evigt och lanseringen av Lancia Stratos utgjorde en omöjlig utmaning för alla de som delade etapper med den. Men vår historia var inte över för det. Den heroiske Jean-Pierre Nicolas och hans 'nummer sju-bil' pressade hårt för att komma i mål bara 32 sekunder bakom den ledande Lancia på "Skönhetens ö".
Vår A110 Tour de Corse 75 hyllade både ett kärt minne och den ikoniska gula färgen på Nicolas bil.
Vi tog över stafettpinnen 2021 från Renault och lanserade vårt F1®-team, ett team med över 40 år av framgångar i världsmästerskap längs vägen. Det förenade också ingenjörskunskapen från vår bas i Viry-Châtillon med expertis från berömda Team Enstone, beläget i hjärtat av Storbritanniens legendariska motorsportdal.