MOTORSPORT

RALLY

Rallyframgångarna ligger djupt rotade i Alpines historia. Med de unikt designade Rédélé Specials från 1950-talet visar sig vår grundares expertkunskaper om förutsättningarna i Europas kuperade landskap. Det är det här som har lagt grunden för vår älskade A110 som tog över stafettpinnen på 1970-talet.

1971 - CHAMPIONSHIP FOR MANUFACTURERS

Alpine tog hem det andra internationella mästerskapet för tillverkare år 1971, när den svenske föraren Ove Andersson med sin A110 1600 vann fyra av åtta omgångar, inklusive det ikoniska Monte Carlo Rallyt.

1971 - MONTE CARLO RALLY

Hela 248 bilar startade i Monte Carlo-rallyt men endast 22 gick i mål. Det omväxlande vädret bjöd på alla de fyra årstiderna under loppet vilket gjorde att många av de tävlande fick avbryta på grund av däckproblem. Alpine kämpade sig igenom de tuffa förhållandena och tog hem de två översta pallplatserna, med svensken Andersson och fransmannen Jean-Luc Thérier på första och andra plats i sina A110.

1973 - 1:A WRC - ALPINE 1:A

Vi följde upp 1971 års framgångar genom att vinna den nystartade World Rally Championship (WRC) redan under tävlingens första år, 1973. Här tog A110 1800 hem segern vid sex av 13 rallyn, inklusive två pallplatser.

Vår moderna A110 San Remo 73-utgåva firar den avgörande segern som säkrade vår titelframgång.

1973 - MONTE CARLO RALLY

De berömda etapperna i Monte Carlo var värd för den allra första rundan av WRC, ett mästerskap som än idag entusiasmerar publiken. Vädret bjöd återigen på tuffa utmaningar och bara en femtedel av tävlingens deltagare kom i mål.

Alpine segrade återigen över svårigheterna med fem A110:or som samtliga hamnade inom topp-sex och tog hem alla pallplatser. Fransmannen Jean-Claude Andruet bärgade den allra första världsmästartrofén.

1975 - TOUR DE CORSE RALLY

Dominansen hos vår A110 rallybil varade inte för evigt och lanseringen av Lancia Stratos utgjorde en omöjlig utmaning för alla de som delade etapper med den. Men vår historia var inte över för det. Den heroiske Jean-Pierre Nicolas och hans 'nummer sju-bil' pressade hårt för att komma i mål bara 32 sekunder bakom den ledande Lancia på "Skönhetens ö".

Vår A110 Tour de Corse 75 hyllade både ett kärt minne och den ikoniska gula färgen på Nicolas bil.

ENDURANCE

Några av våra mest heroiska berättelser handlar om lera, grus och snö, men Jean Rédélés första kärlek handlade om dygnet-runt-racing, framför allt Le Mans 24 timmars. Alpine tävlade framgångsrikt inom endurance under 1960- och -70-talet innan vi återvände 2013 med segrar och världstitlar. Över 60 års historia har nu gått in i ett nytt hybridkapitel med vår A424 Hypercar, som kommer att kämpa om totalsegern i Le Mans 2024.

VINNARE I PRESTANDAINDEX

Ford och Ferrari dominerade Le Mans på 1960-talet. Samtidigt utkämpades andra spännande strider i startfältet. När tävlingsarrangörerna firade sin kreativitet med de nya "Index of Thermal Efficiency"-reglerna, kunde Alpines smala karosser och små motorer briljera. Den vackra tårdroppsformade M64 tog hem ett pris 1964 efterföljt av en trio med A210:or som år 1966 tog hela pallen i detta "lopp i loppet" och gav Alpine smeknamnet "världens snabbaste bensinliter".

1974 - EUROPEISKA SPORTBILSMÄSTERSKAPET

Dessa indexsegrar tände en glöd i Rédélés hjärta för att vinna totala Le Mans, och investeringar från Renault lade vägen för större framgångar inom långdistanslopp. Alpine A441 tog hem förstapriset i European Sports Car Championship med sju segrar och många utmärkelser för "snabbaste varv". 2-liters Gordini V6-motorn gynnades av Group 5-reglerna, vilket bidrog till att skapa framgångsrika och ikoniska racerbilar.

1978 - SEGER I LE MANS 24-TIMMARS

Rédélés dröm gick i uppfyllelse fyra år senare när Alpine A442B vann världens mest legendariska uthållighetslopp, och segrade över två Porsche 936 som tävlade enligt samma Group 6-regler. Didier Pironi och Jean-Pierre Jaussaud stod för körningen och avslutade loppet hela fem varv före de envisa tyska rivalerna. Vår långa kärlekshistoria med Le Mans firas med A110 R Le Mans-utgåvan och kommer att fortsätta när vi går in i World Endurance Championships högsta klass från 2024 med vår nya spännande Alpine A424 Hypercar.

Alpine går in i F1®

Vi tog över stafettpinnen 2021 från Renault och lanserade vårt F1®-team, ett team med över 40 år av framgångar i världsmästerskap längs vägen. Det förenade också ingenjörskunskapen från vår bas i Viry-Châtillon med expertis från berömda Team Enstone, beläget i hjärtat av Storbritanniens legendariska motorsportdal.

2021 - UNGERNS GRAND PRIX

En bit in i Alpines debutsäsong tog vi en minnesvärd seger på Hungaroring, där Esteban Ocon fortsatte vår fantastiska tradition med franska förare genom att ta hem sin första F1®-seger – och besegrade den flerfaldige världsmästaren Lewis Hamilton.

2021 - QATAR GRAND PRIX

Alpine A521 säkrade ytterligare en pallplats vid omgång 20 under säsongen 2021 när Renaults tvåfaldige världsmästare Fernando Alonso slutade trea.

2022 - FORMULA 1® VÄRLDSMÄSTERSKAP

2022 slutade Alpine F1® Team på fjärde plats i konstruktörernas världsmästerskap.

2022 - MONACO GRAND PRIX

Esteban Ocon tog hem en minnesvärd tredjeplats på Monacos gator.

2023 - HOLLANDS GRAND PRIX

Pierre Gasly slutade trea efter en regnig helg på Circuit Zandvoort.